Nu kan UCL-studerende få teknologi på skemaet
Studerende får mulighed for at vælge et helt nyt valgfag, når UCL og FabLab Spinderihallerne indleder et samarbejde, der skal give de studerende større indblik i arbejdet med teknologi og design.
Den digitale udvikling har skærpet behovet for at forstå, hvad teknologi gør ved mennesker, samfund og omverden. Derfor er der også et voksende behov for at viden og kompetencer inden for digitalisering og teknologiforståelse, bliver en større del af det danske uddannelsessystem. Derfor udbyder UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole og FabLab Spinderihallerne i Vejle et helt nyt valgfag med fokus på teknologi, innovation og designprocesser.
– Vi er meget glade for samarbejdet med FabLab Spinderihallerne og Vejle Kommune. Det er centralt for vores uddannelser, at de studerende kan forstå, anvende og udvikle teknologi, siger Jens Mejer, rektor for UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole.
Forståelsen for teknologi og naturvidenskab får en stadig større betydning, og det stiller også nye krav til uddannelsessystemet. Vejle Kommune ønsker at gå forrest i udviklingen af nye uddannelser, der kan fremme teknologiforståelse. Og det glæder kommunaldirektør i Vejle Kommune, Niels Aagesen, at samarbejdet nu resulterer i det nye valgfag.
– FabLab Spinderihallerne er et fyrtårn inden for at skabe nysgerrighed og interesse for ny teknologi blandt børn og unge. Det glæder jeg mig til at se videreført i samarbejdet med UCL. Mit håb er at de studerende får lysten og evnerne til at få de gode ideer, og til at bruge moderne teknologi til at udvikle vores velfærdsområder i fremtiden, siger kommunaldirektør i Vejle kommune Niels Ågesen.
I løbet af de 3 uger valgfaget varer, vil de studerende – der kommer fra 7 forskellige uddannelser – blive præsenteret for problemstillinger, der kræver innovative og nyskabende løsninger. Opgaverne består af konkrete cases udarbejdet af blandt andre AI Innovation House, City Vejle og flere andre. Opgaverne tager udgangspunk i en problemstilling, der har relation til de studerendes kommende profession, og de skal efter forløbet komme med bud på en prototype, et produkt eller en service, der kan være et løsningsbud på den konkrete udfordring.
Kurset giver de studerende en større forståelse for, hvor teknologier kommer fra og hvordan de er konstrueret. De lærer at forholde sig kritisk til teknologierne – ligesom de også kommer til at arbejde med de mere etiske aspekter af den teknologiske udvikling, som man i dag støder på i arbejdet med kunstig intelligens. De studerende kommer til at arbejde i FabLab Spinderihallerne i Vejle, som er et FABrikationsLABoratorie, hvor man udarbejder prototyper, både digitalt og fysisk; Såsom 3D-print, laserskærer, kodning og programmering. I Fablab arbejder man med læring gennem designproces ud fra tesen om “How to make almost anything.”
Valgfaget løber over 3 uger og det første hold studerende starter uddannelsen mandag d. 30/8. Fredag d. 17/9 skal de til eksamen, hvor de præsenterer deres løsninger for et panel bestående af en undervisere, rektor ved UCL Jens Mejer, lokale erhvervsdrivende, leder af FabLab Spinderihallerne Peter Dahl samt den involverede case-virksomhed.