BioTechLab

BioTechLab er et bio-laboratorie for naturvidenskab og teknologi, som bl.a. skal eksperimentere med udvikling af bæredygtige materialer.

  • Shanice Otersen

    Designer og BioTechLab projektleder

    Send e-mail
    mobil 21 47 44 82
  • Peter Dahl

    Leder af FabLab Spinderihallerne

    Send e-mail
    telefon 20 18 90 48

Unge i Vejle med interesse for naturvidenskab, teknologi, bæredygtighed og kreativitet kan dyrke, eksperimentere og udvikle alternative og bæredygtige materialer BioTechLab.

BioTechLab skal gøre det muligt at lave forsøg med Bio Hacking og derigennem eksperimentere med udvikling af alternative og bæredygtige materialer. En vigtig forudsætning i arbejdet med at fremme mere klimavenlige løsninger i f.eks. tekstil-, bygge- og fødevareindustrien. Hvordan kan vi lave alternativer til plast, beton, læder, som er bionedbrydelige? Hvad kan vi omsætte kaffegrums til og kan en plante gro sin egen urtepotte? 

"Vi vil gerne kunne inspirere unge til at arbejde kreativt og eksperimenterende i grænselandet mellem naturvidenskab og teknologi, og mødes i et miljø de ikke oplever til hverdag", forklarer Peter Dahl, der er leder af FabLab Spinderihallerne.

De unge og deres undervisere tilbydes et alternativ til den klassiske skoleundervisning, når de får mulighed for at eksperimentere i FabLab Spinderihallerne. Der vil være fokus på at opbygge et bredt fællesskab for unge, der drømmer om at afsøge nye muligheder mellem naturvidenskab og teknologi, bæredygtighed og kreativitet.

FabLab Spinderihallerne er kendt for at eksperimentere med moderne teknologier og materialer ud fra kreative designprocesser og vil med dette DNA i ryggen, skabe et miljø for unge, der brænder for at fordybe sig i en verden af eksperimenter. Samtidig vil de unge naturligt møde de iværksættere, virksomheder og frivillige ildsjæle, der også har deres gang i Spinderihallerne og FabLab.

Se videoen og hør mere om BioLab

 

Projektet er finansieret af Novo Nordisk Fonden under puljen "Natural science education and informal learning environments".